Bibelen Sier og Messiansk.no v/Lars H. Alhaug
SERIE:
De misforståtte bibelvers hos Paulus
Vi går gjennom dem ett for ett. Har du noen så gi beskjed!

Husk alltid å lese kapitlene vi nevner i sin helhet. Ofte bør en lese kapittelet  foran og det etter den angjeldende teksten også. Da er det lettere å følge med i våre forklaringer
Merk
Vi bruker Guds og Jesu opprinnelige navn på denne hjemmesiden: Jehovah og Jeshua
Hvorfor? Klikk her


Forgjeves dyrker de meg, for de lærer fra seg lærdommer som er menneske-
bud.  Dere forlater Guds bud og holder fast på menneskers forskrifter.
Mark 7:7-8


Se til at ingen får fanget dere med filosofi og tomt bedrag, etter menneskers tradisjoner, etter verdens standarder, og ikke etter Messias.
Kol 2:8

Men det vedgår jeg for deg, at etter den Veien som de kaller en sekt, tjener jeg våre fedres Gud slik at jeg tror alt det som er skrevet i loven og i profetene.
Apg 24:14
Til Misforståtte Paulusvers
Toppen
Til hovedsiden
1 Kor 8:4-13
Når det gjelder spørsmålet om å spise kjøtt som har
vært ofret til avgudene, vet vi at det ikke finnes noen
avgud i verden
(kun menneskelagde "guder" i religioner som
er inspirert av djevelen, og han er ingen gud)
. og ingen Gud
uten én.  Det finnes nok såkalte guder i himmelen eller
på jorden; det er jo mange "guder" og mange "herrer"
(demoner eller menneskelagede figurer). Men for oss er det bare én Gud, Faderen. Av ham er alle ting, og vi er skapt
til ham. Og for oss er det bare én Herre, Jeshua Messias. Ved ham er alle ting, og vi lever ved ham.

Men det er ikke alle som har denne kunnskapen. Noen spiser dette kjøttet som avgudsoffer
(tenker på det som samme avgudsoffer de åt før), fordi de hittil (før de vendte om) har vært vant til å dyrke avgudene. Så blir deres svake samvittighet tilflekket.  Men mat fører oss ikke nærmere Gud (noen mener at de bør nekte seg mat som Gud har sagt vi kan spise for slik å vise ekstra fromhet (askese)). Vi vinner ikke noe om vi spiser, og vi taper ikke noe om vi lar det være. Men se til at den frihet dere her har, ikke fører de svake til fall! (en ofte brukt formaning av Paulus).
Om nå noen ser at du som har kunnskap om dette, sitter til bords i et avgudstempel
(men altså ikke har tatt del i avgudsdyrkelsen!), vil ikke samvittigheten til den svake da bli "bygd opp" (styrket), slik at han spiser offerkjøtt (på tross av at han egentlig ikke føler det er rett)?  Da går den svake fortapt ("faller", se Rom 14:20-15:2) som følge av din kunnskap, den bror som Messias døde for. Når dere synder mot brødrene på denne måten og sårer deres svake samvittighet, synder dere mot Messias selv (om å elske sin neste som seg selv). Dersom mat fører min bror til fall, da vil jeg aldri i evighet spise kjøtt! For jeg vil ikke føre min bror til fall.

Senere i dette brevet gjentar, men utvider Paulus temaet.
Her snakker han om også å være tilstede under ofringene til avgudene eller måltidet til deres ære, og det er noe helt annet!
1 Korinterbrev 8 og 10 er også av de skriftsteder som forsøkes brukt for å få oss til å tro at Guds matlover i 3 Mos 11 ikke gjelder i Jeshuapakten, Den nye (fornyede) pakt.. Men disse skriftstedene handler ikke om rent og urent kjøtt. De handler om bibelsk rent kjøtt som er ofret til avguder og om troende kan spise slikt kjøtt
Skriftstedene handler om tre situasjoner eller forhold:

1. Kunne en troende kjøpe kjøtt som var ofret til avguder på torget i Korint? (Innvoller og deler av kjøttet var ofret, men resten, dvs. kjøttet kunne bli solgt på torget)?

2. Samvittigheten til en som ikke er sikker på om han kan spise slikt kjøtt under et måltid.

3. Advarsel om at en som har full innsikt i Guds Ord og derfor er "sterk i troen" og har lov til "alt" som Gud sier han har lov til, ikke må føre til fall en som ikke har kommet så langt i forståelsen av Ordet. Det er å synde mot Messias! Paulus tok opp flere slike forhold i sine brev

Husk først: Paulus bryter aldri Guds Torah, Guds Standard, hans undervisning med lover og forskrifter. Tanakh/GT var jo hans bibel. Husk, De apostoliske Skriftene/NT var enda ikke skrevet. Han fastslår:

Men én ting tilstår jeg: Jeg dyrker fedrenes Gud (JHVH) ved å følge den veien som de (fariseerne og de lovlærde) kaller vranglære. For jeg tror alt som er skrevet i Torahen og Profetene (=Tanakh/GT) (Apg 24:12).

Derfor er det her snakk om offer til avgudene (f.eks. Zevs) av offerdyr som er definert rene i Bibelen
(3 Mos 11). For eksempel, om det var svinekjøtt som var ofret, ville ikke dette temaet blitt tatt opp av Paulus fordi svinekjøtt er av Gud forbudt som menneskemat og jødene og de første Jeshuatroende spiste ikke dette. Men hos ikke-jøder har alltid svin vært sett på som godsaker.De fleste kristne har heller ingen motforestilling mot bibelsk uren mat fordi de er blitt opplært til å tro at Guds lover om dette ikke lenger gjelder. I Jeshuapakten er alt blitt rent, blir det hevdet. Bibelensier.no er opprettet for å gi innsikt i blandt annet slik misforståelse.

Skriftstedene kommenteres i parentes underveis:
1 Kor 8:4-13; 10:14-32...
1 Kor 10:14-32
Hold dere altså borte fra avgudsdyrkelsen, mine kjære! Jeg taler til dere som til forstandige mennesker. Døm selv om det jeg sier! ...

Så tar han som sammenligning opp paktsmåltidet ("nattverden") og hva som ligger i det:

Velsignelsens beger som vi velsigner, gir det oss ikke del i Messias' blod (offer for oss)? Brødet som vi bryter, gir det ikke del i Messias' legeme?  Fordi det er ett brød, er vi alle ett legeme (menighet). For vi har alle del i det ene brød.

Så går Paulus til eksempel fra offerpraksisen i den levittiske ordningen under Sinaipakten:)

Se på Israels folk! Har ikke de som spiser av offeret, del i det som skjer på alteret? Hva mener jeg med dette (denne sammenligningen)? At avgudsoffer betyr noe, eller at en avgud virkelig er noe?  Nei! Men det hedningene ofrer, ofrer de til onde ånder og ikke til Gud. Jeg vil ikke at dere skal ha fellesskap med onde ånder. Dere kan ikke drikke både Herrens beger og de onde ånders beger (med andre ord delta i slike ofringer, husk han taler til korintere her, ikke jøder). Dere kan ikke være med ved Herrens bord og ved de onde ånders bord. Eller våger vi å egge Herren til harme? Er vi sterkere enn han? Jeg har lov til alt (alt som Gud gir lov til), men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt, men ikke alt bygger opp (min frihet innenfor Guds rammer kan være for "liberal" for en nyomvendt som fremdeles ikke har fått alt klart for seg). Ingen må søke sitt eget beste, men den andres beste.

Så kommer Paulus inn på det han beskrev i kapittelet ovenfor:

Alt det som selges på torget (som er av  bibelsk rent kjøtt), kan dere spise med god samvittighet uten å spørre om det er offerkjøtt.  "For jorden og alt som fyller den, hører Jehovah til (ikke noen avgud)." Hvis dere blir innbudt av en ikke-troende, og dere sier ja til å komme, kan dere med god samvittighet spise alt som blir satt fram, uten å komme med spørsmål (om det er kjøtt som har vært ofret til avguder). Men om noen sier: "Dette er offerkjøtt", så spis det ikke - av hensyn til ham som sa det, og for samvittighetens skyld.  Det er hans samvittighet jeg mener, ikke din egen! For hvorfor skal min frihet (innenfor Guds ramme) bli dømt av en annens samvittighet?  Hvis jeg spiser dette med takk, hvorfor skal jeg da bli klandret for det jeg spiser? Jeg gjør det jo med takk til Gud (fordi han er den eneste Gud).  Men enten dere nå spiser eller drikker, eller hva dere gjør, gjør alt til Guds ære!  La hverken jøder, grekere eller Guds Menighet få noe å utsette på dere!

Noen hevder at om vi takker Gud for det vi spiser så blir det ren mat! Dette er en ubibelsk påstand. Gud har definert hva han har gitt oss som mat helt siden Noah, ja den første matloven kom allerede under Skapelsen, men i skrevet form kom dette i
3 Mos 11. Å takke Gud før og etter måltidet er en skikk vi leser om i Bibelen. Men takken gjør ikke "uren" mat "ren" -

Vi som er sterke (forstandige) i troen, må bære svakhetene hos dem som er svake, og ikke bare tenke på oss selv. Hver og en av oss skal tenke på sin neste og gjøre det som er til beste for ham, og som tjener til å bygge opp.
(Rom 15:1-2).