(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
ga('create', 'UA-73317443-1', 'auto');
ga('send', 'pageview');
Bibelen Sier og Messiansk.no v/Lars H. Alhaug
Pesach og De usyrede brøds høytid
pesachtabell
Nedenfor har vi stilt opp en skjematisk oversikt over Jeshuas siste dager. Som vi vet, hadde disse tilknytning til den bibelske påsken, Pesach som jødene feiret etter Guds forordning ved utgangen av Egypt og som ble lovfestet på Sinai berg.
Tabellen viser Jeshuas bevegelser fra den 6. dagen før
han ga sitt liv, og videre ut hele høytidsperioden. Vi
har lagt inn bibelstedene som dataene er hentet fra og vi
synes dette gir en intim og god oversikt over denne
perioden som vi vet Jeshua gruet seg for, men som han
likevel ville gjennomføre på sin Fars og sitt eget Ord.
For så høyt har Gud elsket Verden at han ga sin Sønn den
førstefødte for at hver den som tror og har tillit til ham ikke
skal gå fortapt, men ha evig liv
Joh 3:16
Jeshua var siden sammen med disiplene tidvis og gav dem instruksjoner mm.
Johannes 20:19 til 21:25 forteller mest om dette.
Les ellers fyldig om Pesachtiden og de andre av Guds årlige høytider eller Store Sabbater i høytidsartiklene på denne hjemmesiden (egen knapp).
Husk:
En ny dag i Bibelen begynner etter solnedgang. Altså starter dagen med kvelden den foregående dagen. Eksempel i tabellen: Sabbat lørdag betyr fra solnedgang fredag kveld -
Det er ikke liketil å legge hendelsene fra Jeshua ankom Betfage og overnattet hos Lazarus til de eksakte tidspunktene fram til paktsmåltidet etter solnedgang den 13. aviv. Johannes er den som omtaler påsketiden riktig, Matteus og Markus er ikke så nøye med betegnelsene her, det kan skyldes oversettelsene. Grekerne brydde seg ikke så mye om slike "praktiske" ting! Lukas er nærmest uforståelig angående hva påsketiden består av ang dager og datoer. Vi tror at mye av slike detaljer er blitt borte i oversettelsene. Men går vi til omtalen av den originale påsken, eller Pesach med De usyrede brøds høytid i 2 Mos 12; 3 Mos 23; 5 Mos 16 og alle de andre stedene om dette i Torahen, så klarer vi å finne ut hvordan dagene og datoene på selve 14.-21. aviv skal forstås. Evangelistene har opplagt ikke tatt avskrift av hverandre! Og de utfyller hverandre selv om de ikke alltid legger hendelsene til samme dag, heller ikke her i den tiden tabellen omfatter. Men det gjør ikke så mye! Det er likevel viktig at tiden mellom den 13. og til Jeshuas oppstandelse er riktig, for det er så mye forvirring der ute om dette -
På Jeshuas tid var antagelig begrepene litt utvannet slik at Høytiden som er den 15. aviv etter hvert hadde fått betydningen hele perioden fra den 13. til den 21. aviv. Men opprinnelig er den 14. aviv dagen (som altså begynner etter solnedgang dagen før), da alt syret skulle ut av huset, og ved 1500 tiden ble pesachlammet slaktet i Tempelet. Etter solnedgang denne 14. begynte De usyrede brøds høytid. På denne kvelden spiste jødene lammet til minne om utgangen av Egypt.
Jeshua spiste ikke dette måltidet denne høytidskvelden! Det var jo han som lot seg "slakte" den 14. på treet/korset. Det måltidet han spiste med disiplene og som ga utgangspunktet for paktssymbolene brød og vin, spiste han på kvelden etter solnedgangen den 13. aviv, altså på den 14. aviv. Dette var derfor ikke påskemåltidet, men et regulært kveldsmåltid hvor brødet fremdeles var syret.
Det er denne handlingen (brød og vin) han ber oss minnes til minne om den pakten vi har med Gud ved Jeshua, han som gjorde den mulig ved å ta våre synder på seg slik at vi kan få starte et nytt liv i tro og tjeneste for Gud.
v
KOMMER